Właściwie w głowie pomysł na ten ,,tekst” siedzi i od roku ale nie wiedziałem totalnie jak go złapać. Temat jest obszerny, za duzy do opisania tutaj i trzeba by było serii by móc trochę go bardziej rozlać. Jednak postaram się chociaż trochę maznąć by w przyszłości bardziej rozwinąć jak już znajdę jakis punkt zaczepienia.
Każdy kraj miał swój taki czołowy program telewizyjny gdzie artyści przyjeżdzali, wystepowali i uciekali. Promocja płyty, hity czy wybicie się po znajomości to była podstawa. Ale właściwie po co to się działo? Jaki to miało wpływ poza uświadomieniem społeczności:,,Hej wydajemy płyte kupcie ją bo fajna jest!”? No kilka powodów było. Bo jak w Polsce z sentymentem się wspomina 30 Ton czy w stanach za hitowe wystepu w Saturday Night Live czy u Eda Sullivana tak UK nie było gorsze. UK miało bardzo solidną broń która okazała się dosyć zabawnym pistoletem na wodę. Ale to co zrobiła z rzeszą społeczności na wyspach jest nie do ocenienia.
Video killed the radio star śpiewali The Buggles, ich teledysk był pierwszym puszczonym w MTV. Czy słusznie? No nie ukrywajmy rozrost telewizji i kanałów muzycznych spowodował upadek znaczenia radia. Ale do tego magicznego 1981 roku cos się musiało dziać. Przeciez była telewizja i jakos klasyki rocka tam się pojawiały. No tak, nawet emitowany czasem wysyp nagrań występów, ale na ogół to nie było stricte muzyczne kanały. Radio trzymało się mocno jako główne medium muzyczne w każdym kraju. Ale w UK było juz ciutke inaczej. Bo przecież dla niektórych fanów Joy Division jest całkiem znany występ w Granada TV w 1978 czyli na kilka lat przed wybuchem MTV. A wiecie co mówili członkowie JD? E ONI PRAGNELI WYSTĄPIĆ W JEDNYM PROGRAMIE. Tym programem było… Top of The Pops.
Top of The Pops wystartowało już 1 stycznia 1964 roku i było na antenie BBC do 2006 roku :O Szmat czasu. Ba, co jakis czas wspomina sie o powrocie programu czy nawet jego reaktywacji. Ale czy to ma sens? Lepiej by to został ow grobie z dobrą pamięcią. Sam program odbił się mocnym echem w świecie bo zaczął promować wystepy live artystów z istnego topu. Od popu, po rock, zapraszanie gwiazd światowego formatu stało się czymś wielkim. Zbieranina samych hitów w jednym miejscu to było coś. Za program było odpowiedzialnych parę osób ale główną postacią w głowach brytoli jest Jimmy Savile. Facetowi zmarło się w 2011 ale smród jego działalności w programie(czyt. molestowania młodych lasek) ciagnął się dlugimi latami. Ale co zrobił to jego, sporo artystów w to wkomponował, miał dar do zapraszania i przekonywania zespołów do wystepów. Obok niego stali jeszcze Johnnie Stewart czyli założyciel programu czy Robert Nash, kolejna radiowa legenda UK. Ale to pan Steward opracował zasady programu które sa zawarte na Wiki, prosta kalkulacja aktywna do późnych lat 90 Stewart devised the rules which governed how the show would operate: the programme would always end with the number one record, which was the only record that could appear in consecutive weeks. The show would include the highest new entry and (if not featured in the previous week) the highest climber on the charts, and omit any song going down in the chart. Tracks could be featured in consecutive weeks in different formats. For example, if a song was played over the chart countdown or the closing credits, then it was acceptable for the act to appear in the studio the following week. These rules were sometimes interpreted flexibly and were more formally relaxed from 1997 when records descending the charts were featured more regularly, possibly as a response to the changing nature of the Top 40 (in the late 1990s and early 2000s climbers in the charts were a rarity, with almost all singles peaking at their debut position).
Do lat 80 format był prosty. Scena, publika cicho i jak najmniej się rusza(przy ewentualnych utworach ale to musiało być ustalane) i oglada show. No i pojawia sie pan Michael Hurll który zmienia format znany do końca trwania programu. Show przypomina impreze znane z nagran. ma byc duzo publiki, ma być żywo i gwarno że dzieje sie i artysta na wyciagnięcie ręki. Co lepsze, zaczyna wprowadzać wieksze zmiany. Czyli playback ( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°) Tutaj pojadę pamięcią ale w biografii Joy Divison z punktu widzenia basisty Petera Hooka wygladało to mniej więcej tak:,,Lubiliśmy tam wystapić bo za stanie i udawanie gry dostawaliśmy po 50 funtów na głowę”(jak ktoś ma, a wiem ze pare osób ma biografię, to mnie poprawcie jaka tam była kwota, nie znalazłem tej wypowiedzi w sieci ;x). Tak wgl jak ktoś wrzuca wersję Blue Monday z 1983 to aż chce się rzygać, ona jest tak fatalna xDDDDDD Ale to z powodów technicznych bo syntezator padł i ogółem była kaszana. Zmierzajać dalej… wystepy playbacku dawały szanse na trochę wiecej luzu. Ale zaraz do tego przejdziemy w sumie. Bo program stał się przystepniejszy dla artystów i wygodniejszy dla odbiorców. Faktem było ze od tego czasu do jego zakończenia zaczęły się dziać zabawne rzeczy. Jednak kto na to wpadł? W większości zbuntowani artyści szukajacy drogi wybicia sę. Tak, bo tym punkowcom, zadziornym chłopakom jednak zalezało pokazać się w ogólnokrajowej TV i być zapamietanym. A że radio nadal dawało ogromną promocję(dzięki John Peel, to twoja sprawka xD) i jednak jeśl iradio ich promuje i są na topie to fajnie byłoby pokazać ich w TV. Mieszanka wybuchowa popu, rocka, alternatywy czy punka szczególnie prowadziła do kuriozalnych wydarzen 😀 Ale w miedzyczasie była jeszcze jedna kwestia. Pomiedzy 1989 a 1991 była przerwa w nadawaniu, program lekko podupadł i potrzebna była reanimacja. Wrócono do Hurlla który wrzucił nowego ducha w program i na nowo pokazywano muzyke. I TUTAJ SIĘ ZACZYNA 😀
Trudno jest określić najwazniejszy wystep w historii programu. Jest ich za wiele, zakopałem się próbując odsłuchać wiekszość z nich ale to nadal sie przewija z wiekszymi lub mniej spektakularnymi akcjami. Chodzi o to, że z czasem zaczęto walczyć kto bardziej odwali w programie by zrobić wokół siebie szum 😀 I tak przedstawię teraz pare wystepów które mocno zakorzeniły się w głowach dziennikarzy z UK czy z tego co sam oglądałem i znam. NO TO LECIMY
– mamy 1972 a Alice Cooper wjechał z buta z hitem School’s out i jest to dosyć odwazny ruch na wpuszczenie go live ;v Nic nie robi lae samo w sobie jest juz ciekawym ruchem
– 1970 i Black Sabbath grają Paranoid jeszcze jest spokojnie ( ͡° ͜ʖ ͡°)
– pan John Lennon gra Instant karma na scenie z Yoko w swoim performensie. Jakoś nagrania 2/10
– oficjalny teledysk do China Girl Bowiego powstał własnie w programie
– Bowie kilka razy wystepował, te najlepsze wystepy to Starman z 1972 The Jean Genie z 1973 i Heroes z 1977 to jest to co mi zostało w głowie
– Dave Gaham z trąbką w 1981 w Just Can’t get enought
– Frankie Goes to Hollywood z Relax z 1984
– Erasure i ten akustyk do utworu A little respect z 1988 komicznie to udawanie wygląda
– A-ha totalnie przeszło obok wystepu z Take on me w 1985
– Dead or Alive szczerze do dzis mnie zachwyca tym show xD SŁYNNE ŚMIGŁOWCE
– Human league z Don’t You Want Me baby tez jest całkiem fajnym pokazem że zapłacili nam to pogibiemy się
– przepiekny występ Kaśki Busz z Wichrowymi wzgórzmai
Na końcu MÓJ FAWORYT CZYLIMADONNA W RÓŻOWEJ PERUŁCE LATA PO SCENIE W LIKE A VIRGIN NO PO PROSTU ZŁOTO XD
Przejdzmy do bardziej alternatywnych rzeczy, tu sie tez fajne rzeczy dzieją
– The Cure z A forest ? A to juz jest ładny występ. Ale Love Cats albo Just like heaven czy Boys don’t cry to juz popisówka
– A wiecie że nawet Linkin Park wystapiło? XD
– najsmutniejszy występ jaki widziałem czyli The Wedding present – Brassneck
– Nie wiem co wybać więc rzucę dwa dobre występy; Gary Numan w Cars i Are Friends Electric
– Primal Scream w tym wykonaniu Loaded z genialnej wręcz Screamadalici pokazali nurt reszcie chłopaków ( ͡° ͜ʖ ͡°) Fun Facts, na klawiszach tutaj gra Mark Gardener czyli wokalista Ride ( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)
– co do klawiszy tutaj się rozpisze. Jest moda na britpop, wszyscy są na fali i Damon Albarn z Blur kręci mocno z Justine Frischmann wokalistką Elastica. Zwiazek się rozjebał, Blur nagrało cudowną 13 która mówi sporo o tym związku ale w miedzyczasie wystepuje w programie z Waking Up gdzie Damon udaje paralitę przy klawiszach
– Pulp w Common People dawało radę ale za to wystep z This is Hardcore jest serio fantastyczny
– Happy Mondays nienawidziło The Stone Roses. Program wzbudził większą agresję gdy Snyder dowiedział się ze wystapił w tym samym odcinku debiutów z Brownem i resztą. Potem mocno w prasie był opisywany jego ból dupy o to xDSteps On vs Fools Gold
– co do wojny Britpopu, nie am sensu wrzucać wszystkiego od Blur bo wystapili wielokrotnie. Wystarcz ywspomniec tylko jeden wystep. Po wojnie britpopu na single, Blur wygrywa z Oasis pozycję nr 1 i wystepuje na scenie z Country House gdzie Alex James na złość gallagherom wystepuje w koszulce Oasis xDDDDDD Liam podobno nie wyrabiał z wpierdzielaniem fish and chips na uspokojenie
– Oasis miało dwa dobre wystepy z Some Might Say i Live Forever
– ostatnie już, obiecuję ( ͡° ͜ʖ ͡°) Flaming lips grają Yoshimi Battle a na basie w stroju REKINA gra… JUSTIN TIMBERLAKE XD Polecam, świetny wystep
No dobra, ostatnie trzy moje hitowe występy. Bez nich nie było beki.
3. WSZYSTKIE WYSTĘPY THE SMITHS I MOSSA. NAJLEPIEJ WYPADŁ JEDNAK W What Difference Does It Make
2. THE STRANGLES gdzie rozjebali scenę w drobny mak, pozamieniali się tym kto na czym gra. Solówka to popis klawiszowca ale zobaczcie co w tym utworze robi perkusista od 1:52 xDDDDDDD On nawet nie ukrywa ze ma wyjebane na to xD No more heroes z 1977 jest mistrzostwem
1. CZYLI NIRVANA. Cobain jako troll i śmieszek poza kontrolą robi co chce na tym wystepie. Po prostu trzeba zobaczyć.
No to wybaczcie za ten wylew linków ( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°) Ale faktem jest ze program stał się waznym punktem historii muzyki w UK. Pomagał wypromować się wszystkim jak lecieli. Duża sprawka temu faktowi stanowiła duża moc radia która promowała mniej popularne utwory do telewizji. Koniec końców program upadł i nie ma co reanimować trupa. Pamiec jest, tworzył kulturę muzyczną na wyspach. Ale w jaki sposób już w latach 90 podchodzono do samych występów to inna kwestia. Najzabawniejsze ze władze i producenci pozwalali na to udając że nic się nie dzieje i hehe taki format hehe. Ale to artyści mieli władzę i robili co chcieli. Mając w dupie standardy. Radio pomogło zrobić z telewizji w pewnym momencie posmiewisko a czasem aranżowało zapamietane do końca wystepy. A tutaj jak wspominałem kolejna zasługa Johna Peela. To on puszczał ludziom The Strangles i to oni odwalili szopkę. To on promował britpop przez co wszyscy stali się medialni. JOHN JESTEŚ WIELKI!Nirvana – Smells Like Teen Spirit (Top Of The Pops 1991)
#muzyka #zimniokpoleca i nie wiem czym spamować bo każdego artysty nie zawołam więc #alternativerock #britpop #classicrock #muzykabrytyjska

Powered by WPeMatico